Licencja pilota szybowcowego SPL uprawnia do samodzielnego wykonywania lotów szybowcowych. Loty te mogą odbywać się bez nadzoru instruktora, o ile wymagane zadanie tego nie wymaga, a pilot dysponuje rzeczywistymi umiejętnościami do jego samodzielnej realizacji. Możliwości wynikające z licencji LAPL(S) są w praktyce bardzo zbliżone do tych wynikających z licencji SPL.
Program szkolenia praktycznego
Począwszy od 2015 roku szkolimy pilotów szybowcowych według nowego Programu Szkolenia Szybowcowego Aeroklubu Polskiego, który jest zgodny z wymaganiami prawa Unii Europejskiej dla szkoleń do licencji SPL. Program można podzielić na dwie podstawowe części:
- Szkolenie podstawowe, które kończy się pierwszymi lotami samodzielnymi pod nadzorem instruktora. Składa się ono z ok. 70 lotów w łącznym czasie ok. 3-4 godziny lotu. Standardowo szkolenie to realizujemy przy starcie za wyciągarką.
- Zadania, które powiększają zakres umiejętności ucznia-pilota: przygotowanie do lotów termicznych (zwyczajowo nazywane „celnością lądowania”), przeszkolenie do startu za samolotem, przeszkolenie na nowy typ szybowca, przelot instruktorski.
Sprzęt
Podstawowe szkolenie szybowcowe odbywa się na szybowcach dwusterowych: Bocian i Puchacz. Dysponujemy również szybowcami Pirat, Junior, Astir Jeans oraz Astir CS, które wykorzystywane są w dalszym procesie szkolenia i doskonalenia umiejętności pilotażowych, w lotach warunkowych, wyczynowych i rekreacyjnych.
Ceny szkoleń szybowcowych:
- za szkolenie teoretyczne – 1.200 zł
- za podstawowe szkolenie praktyczne przy starcie za wyciągarką – 6.200 zł
- za szkolenie praktyczne z teorią odbytą w innym ośrodku szkolenia niż AR – 6.200 zł
W ceny szkoleń nie są wliczone badania lekarskie ani egzaminy państwowe.
Uwaga: Ceny szkoleń mogą ulegać zmianom. W celu uzyskania dokładnych kwot, prosimy o kontakt z Aeroklubem.
Do czego uprawnia licencja?
Licencja pilota – tzw. turystyczna – PPL(A) – uprawnia pilota do samodzielnego pilotowania samolotów. Nie stanowi ona natomiast uprawnienia do wykonywania lotów zarobkowych. Licencja LAPL(A) to licencja przeznaczona przede wszystkim dla pilotów małych samolotów. Posiadacz takiej licencji może pilotować tylko samoloty o dopuszczalnej masie startowej do 2000 kilogramów, ale jej otrzymanie jest prostsze i tańsze, niż licencjii PPL(A). Posiadacz licencji LAPL może realizować szkolenie do licencji PPL według skróconego programu, który uwzględnia dotychczasowe doświadczenie pilota.
Program szkolenia praktycznego
W przeciwieństwie do szkolenia szybowcowego, szkolenie samolotowe odbywa się w jednym bloku, którego zakończenie pozwala na podejście do egzaminu państwowego.
Niemniej program do licencji PPL(A) można podzielić na trzy podstawowe części:
- nauka podstaw pilotażu w strefie, nauka startu, lądowania oraz związanych z tym manewrów i procedur;
- nauka lotu według wskazań przyrządów w warunkach symulowanej utraty widoczności;
- szkolenie w przelotach nawigacyjnych w przestrzeni niekontrolowanej i kontrolowanej, połączone z lądowaniem na innych lotniskach.
Sprzęt
Szkolenie do licencji samolotowych odbywa się w Aeroklubie Radomskim na samolotach Cessna-152 i PZL-150 Koliber. Posiadamy również samolot Extra-300 w wersji dwumiejscowej, który jest wykorzystywany do szkolenia w akrobacji, oraz samolot PZL-104 Wilga.
Ceny szkoleń samolotowych:
- za szkolenie teoretyczne – 2.200 zł
- za szkolenie praktyczne do licencji PPL – Cesna 152 – 34.875 zł
- za szkolenie praktyczne do licencji PPL – Koliber – 37.000 zł
W ceny szkoleń nie są wliczone badania lekarskie ani egzaminy państwowe.
Uwaga: Ceny szkoleń mogą ulegać zmianom. W celu uzyskania dokładnych kwot, prosimy o kontakt z Aeroklubem.
Szkolenie nie kończy się na uzyskaniu licencji. W ramach doskonalenia umiejętności i zdobywania kolejnych uprawnień, oferujemy następujące szkolenia:
- Dla pilotów samolotowych:
- loty doskonalące do strefy i po kręgu
- przeszkolenie na nowy typ samolotu
- szkolenie do uprawnienia VFR noc
- szkolenie w holowaniu szybowców
- szkolenie w akrobacji samolotowej na samolocie Extra 300
- Dla pilotów szybowcowych
- przeszkolenie na nowy rodzaj startu i nowy typ szybowca
- doskonalenie techniki lotów termicznych
- szkolenie w przelotach szybowcowych
- szkolenie w akrobacji